tisdag 25 juni 2013

Uppstart (Martina)

En för många helt vanlig tisdag men för mig en skön, varm, solig och framför allt slappartisdag. Om man vill bada i en sjö liknande en stor balja med avloppsvatten ja då ska man så klart bege sig till Mälaren. Trots det grumliga lite lätt otäcka vattnet så uppfyller Mälaren och dess strandkant precis vad barnen vill iallafall...ett svalkande dopp, sandslottsbyggande och snäckskalsletande. Snäckskalen bestod av några trasiga musselskal och ett litet snigelhus men lyckan var gjord och nu ligger de uppradade i fönstret i sonens rum och luktar pytonorm.

Efter förra veckans uttråkning och träningsleda så har jag från och med i lördags bestämt mig för att  börja följa ett löparprogram som ska få mig att prestera en sjuhelsike bra tid på milen. Den 26 augusti är slutdatum och då ska jag rusa runt Västerås gator likt en smidig gasell genom att delta på Blodomloppet med en sluttid på 48 minuter. Detta program består av 35 olika pass varierat med korta och långa distanser, tröskelpass, snabbdistans, intervaller och styrketräning.

Idag var det då alltså dags för pass numero uno, att springa 7 km i "behaglig fart" med ett tempo från 4.30 - 5.30 min/km...yes mam! Med en het sol och en strandtrött kropp avslutade jag passet (7.06km) på bra tid (36.22min)och inom den tempointervallen (5.09min/km) som var planerad. Om det var i behaglig fart är vid närmare eftertanke kanske inte helt sant för det var jobbigt likt ett marathon och svettigt likt ett dopp i sunkig sjö men nöjd är jag och det borde jag vara för det var också den bästa tempotiden jag haft under denna säsong.

Kvällen avslutas med en återställare i något nyttigare form än vad en återställare i en missbrukares ögon är. Med detta sagt så kan jag inte förneka att denna återställare är min drog och mitt beroende för att jag ska överleva en natt utan abstinensliknande huvudvärk.

Resorb - min drog, mitt allt...min BFF




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar