fredag 1 november 2013

Målsättningar November (Henrik)

Jag har ofta svårt att sätta långsiktiga mål. Det enda jag känner att jag har just nu är att klara milen under 40 minuter. Jag har däremot inte satt något specifikt datum (eller ens år) när jag ska ha klarat det. Kanske är just därför jag inte sätter så många långsiktiga mål. De känns lite för avlägsna för att ha den "morotseffekt" som jag eftersträvar.

Så nu kommer jag sätta lite mål per månad ett tag och se hur det faller ut.

Målen för november blir kort och gott:

Prio 1:
- 800 m under 2:35
- 400 m under 1:07
- 200 m under 29 sek

Prio 2:
- 1,58 i höjd
- 4,80 i längd

Jag sprang i går två testlopp. Det första på 800 meter. En hemsk distans egentligen, men ändå känner jag en otäck dragning mot den. Jag hade noll koll på hur jag skulle lägga upp det, så jag tror jag fegade lite i början. Tiden blev 2:40... Självklart hade jag velat ha bättre tid, men jag känner att det finns mycket förbättringspotential där. 2:35 borde gå under november och jag hoppas kunna pressa ner det under 2:30.

Efter att ha kört ett kort styrketräningspass med mycket frivändningar (trötta ben...) så körde jag ett lite halvhjärtat testlopp även på 400 meter och där stannade klockan på 1:11. Eftersom jag inte kände mig helt fräsch, så tror jag nog att 1:07 finns inom räckhåll under november helt klart.

Hoppmålen ser jag mer som en kul grej. Jag kommer vänta med hopp någon vecka till. Målet i längd är (nästan) helt taget ur luften.

Lite osäker på hur jag kommer lägga upp träningen för att nå de här målen, men jag har en grundidé...

7 kommentarer:

  1. Härligt med många målsättningar! Hoppas att du tutar på som vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag med. Nackdelen med kortsiktiga mål är att man kan bli lite stressad av att inte nå dem...

      Radera
    2. Då är det bara att försöka igen. Vill man, så kan man! (:

      Radera
  2. 800 meter och 1500 meter är sjukt jobbiga distanser, 1:07 på fyrahundra är bra också. Det är 33.5 sek på 200ingen. Det är inte bara att gå ut och göra :-).

    Ska bli kul att se hur det går.

    Btw... Jag har en kompis som säger att han gör under 1 min på 400 meter, bara han försöker. Han tycker att det är väl inget. Det klarar väl alla..... :-). Folk i allmänhet förstår inte hur svårt det är :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, 1:07 på 400 är ingen lek! Kan bli svårt att klara under november, men jag känner att jag svarar bra på träningen nu.

      Ska jag vara ärlig så trodde jag också, för något år sedan när jag inte hade lika bra koll som nu, att jag skulle greja 400 på en minut :-)

      Radera
    2. He, he. Det låter inte så svårt men 1 min på 400 meter är 30 sek blankt på 200ingen. Helst under :-).

      Radera
    3. Precis :-) Och under 30 på EN tvåhundring är inte helt lätt.

      Radera